Memur ve emekli maaşlarında 4 puanlık fark: Refah payı verilecek mi?
Mayıs ayı enflasyon verilerinin ardından SSK ve Bağ-Kur emeklileri için %16,61'lik zam oranı garantilendi. Sosyal Güvenlik Uzmanı Doç. Dr. Okan Güray Bülbül, Haziran ayı verileriyle birlikte Temmuz ayında maaşlara yapılacak zam senaryolarını açıkladı.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan Mayıs ayı enflasyon verileriyle birlikte, milyonlarca emekli ve memurun gözü Temmuz zammına çevrildi. İlk 5 aylık veriler doğrultusunda SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin alacağı asgari zam oranı %16,61 olarak kesinleşti. Maaşların nihai tablosunu netleştirecek olan son veri ise Haziran ayı enflasyonu olacak.
Habertürk ekranlarında gelişmeleri değerlendiren Sosyal Güvenlik Uzmanı Doç. Dr. Okan Güray Bülbül, Haziran ayı beklentilerine göre masadaki 3 farklı senaryoyu paylaştı.

HAZİRAN ENFLASYONUNA GÖRE ÜÇ FARKLI MAAŞ SENARYOSU
Doç. Dr. Okan Güray Bülbül, Haziran ayında gerçekleşebilecek enflasyon oranlarına göre Temmuz zammının %18 ile %19 bandında şekilleneceğini belirtti. Bülbül, ekonomi ve siyaset konjonktürüne bağlı olarak şu 3 ihtimali sıraladı:
- Haziran enflasyonu %1 gelirse 6 aylık toplam zam %17,7;
- %1,5 gelirse %18,35;
- %2 seviyesinde gerçekleşirse de yaklaşık %19'luk bir zam oranı SSK ve Bağ-Kur emeklilerinin maaşlarına yansıtılacak. Zamlı maaşlar, 3 Temmuz'da açıklanacak verinin ardından netleşerek aynı ay içinde hesaplara yatırılacak.

EN DÜŞÜK EMEKLİ MAAŞINDA KÖK AYLIK DETAYI
Mevcut durumda 20.000 TL olan en düşük emekli maaşı alanlar için en kritik başlığı "kök aylık" oluşturuyor. Yapılacak yüzde 18,5'lik olası zammın kök aylıklara uygulanacağını hatırlatan Bülbül, zam sonrasında bile maaşı 20.000 TL sınırının altında kalanlar için kanuni bir düzenleme yapılması gerektiğini vurguladı. Uzman isim, "Büyük ihtimalle Temmuz başında en düşük emekli aylığı 6 aylık enflasyon ya da %20'lik bir artışla 24.000 TL seviyesine çekilecektir. Eğer bu yasal düzenleme yapılmazsa, kök aylığı düşük olanlar zamdan tam olarak faydalanamayıp yine 20.000 TL almaya devam edebilir" uyarısında bulundu.

MEMUR VE MEMUR EMEKLİSİ NEDEN DAHA DÜŞÜK ZAM ALACAK?
SSK ve Bağ-Kur emeklilerinden farklı olarak memur ve memur emeklilerinin maaş hesaplamasında toplu sözleşme hükümleri devreye giriyor. %18,5'lik enflasyon senaryosunda, memurların bir önceki dönem aldıkları %11'lik zam oranı aşan kısım fark olarak yansıtılacak ve üzerine %7'lik Temmuz zammı eklenecek. Bu hesaplamayla memur emeklilerinin zam oranı %14,65'te kalarak diğer emeklilere göre yaklaşık 4 puan daha düşük olacak. Aradaki farkın kapatılması veya bir refah payı verilmesi talebi gündeme gelse de Bülbül, geçmiş dönem uygulamalarına bakarak bu dönem bir eşitleme ya da refah payı artışı beklemediğini ifade etti.
"REFAH PAYI YAPILMASI ŞART ANCAK EMARE YOK"
Genel ekonomik gidişatı ve sıkılaşma adımlarını da değerlendiren Doç. Dr. Okan Güray Bülbül, asgari ücrette ara zam hazırlığı olmaması ve tüketimi kısıtlayıcı tedbirlerin sürmesi nedeniyle iyimser bir tablo çizmedi. Bülbül, "Satın alma gücünün korunması adına refah payı düzenlemesi yapılması şarttır ancak mevcut tablonun enflasyonist etkiler yaratacağı gerekçesiyle bu yönde bir adıma izin vermediğini görüyoruz. Temmuz'da ne yazık ki ek bir refah payı artışı yapılmayacağını öngörüyorum" dedi.
Kaynak:HaberTürk
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.