Türkiye genelinde 2 gün sonra başlıyor! Boş şişe ve kutular artık paraya dönüşecek
Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) sistemi 1 Temmuz 2026 itibarıyla Türkiye genelinde uygulanmaya başlanacak. Plastik, cam ve alüminyum içecek ambalajlarını iade eden vatandaşlar geri ödeme alabilecek, işletmeler ise iade noktası olarak sisteme dahil olacak
Türkiye'de geri dönüşüm alanında yeni bir dönem başlıyor. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı koordinasyonunda yürütülen Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) sistemi, 1 Temmuz 2026 itibarıyla ülke genelinde devreye alınacak.
Yeni uygulama ile plastik, cam ve alüminyum içecek ambalajlarının kontrollü şekilde toplanması ve ekonomiye yeniden kazandırılması hedefleniyor.
Karadeniz'de zehirlenme alarmı: 2 ilde mısır unu ve ekmeği yasaklandı

1 TEMMUZ'DA TÜM TÜRKİYE'DE BAŞLAYACAK
Kademeli olarak hayata geçirilen sistem, temmuz ayı itibarıyla Türkiye genelinde yaygınlaştırılacak.
Bu kapsamda ambalajlı içecek satışı yapan marketler, bakkallar, büfeler, oteller, restoranlar ve kafeler depozito iade noktası olarak hizmet verecek. Sisteme dahil olacak işletmelerin öncesinde Depozito Bilgi Yönetim Sistemi'ne kayıt yaptırarak gerekli işlemleri tamamlaması gerekiyor.
Marketlerde yeni dönem başlıyor: Bu gıdalar son kullanma tarihi geçse de satılabilecek

İŞLETMELERE EK GELİR FIRSATI
DOA sistemine katılan işletmeler, anlaşmalı operatörler aracılığıyla teşvik ödemelerinden yararlanabilecek.
Yetkililer, iade işlemleri için yeniden mağazalara gelen müşterilerin işletmelere ek müşteri trafiği sağlayacağını ve bunun da ticari hareketliliği artıracağını belirtiyor.
Alışveriş merkezleri, hastaneler ve havalimanları gibi yoğun kullanım alanları da iade noktaları arasında yer alabilecek.
200 TL artık hiçbir şeye yetmiyor: 17 yılda değeri eriyerek 8 liraya kadar düştü

AMBALAJ İADE EDENLER ÜCRET ALACAK
Yeni sistemde vatandaşlar, üzerinde DOA logosu bulunan içecek ambalajlarını belirlenen noktalara veya depozito iade makinelerine teslim ederek geri ödeme alabilecek.
İade karşılığında kazanılan tutarlar, mobil uygulama üzerinden kullanıcı hesaplarına aktarılacak. Biriken bakiyeler banka hesaplarına transfer edilebilecek, ATM'lerden çekilebilecek veya alışverişlerde kullanılabilecek.
HEDEF YILLIK 30 MİLYAR LİRALIK KATKI
Türkiye Çevre Ajansı tarafından yürütülen sistemle hem çevresel hem de ekonomik kazanımlar elde edilmesi amaçlanıyor.

Uzmanlara göre plastik, cam ve alüminyum ambalajların geri dönüşüm zincirine dahil edilmesiyle doğal kaynak tüketimi azaltılacak, atık miktarı düşürülecek ve ekonomiye yıllık yaklaşık 30 milyar liralık doğrudan katkı sağlanabilecek.
MERSİN'DEKİ UYGULAMA DİKKAT ÇEKTİ
Sistemin pilot olarak uygulandığı illerden biri olan Mersin'de vatandaşlar depozito iade makinelerini kullanmaya başladı.
Sosyal medyada paylaşılan görüntülerde, kullanıcıların plastik, cam ve alüminyum şişeleri makinelerde geri dönüşüme kazandırdığı görüldü. Uygulamayı kullanan vatandaşlar, hem çevreye katkı sunduklarını hem de ambalaj başına belirlenen ücretleri geri alabildiklerini ifade etti.
GERİ DÖNÜŞÜMDE YENİ DÖNEM
Yetkililer, DOA sistemi sayesinde ambalaj atıklarının doğaya karışmasının önüne geçilmesini ve geri dönüşüm oranlarının önemli ölçüde artırılmasını hedefliyor.
Türkiye genelinde başlayacak uygulamanın, sürdürülebilir çevre politikaları açısından önemli bir adım olması ve geri dönüşüm alışkanlıklarını güçlendirmesi bekleniyor.
Kaynak:AA
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.