Erdoğan’dan Trump hamlesi: Dünya Kupası maçı için diplomasi trafiği
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın, gelecek ay oynanacak Türkiye-ABD Dünya Kupası maçı sırasında Donald Trump ile görüşmek istediği öne sürüldü. Kritik temasın, Ankara’daki NATO Zirvesi öncesinde savunma ve bölgesel güvenlik başlıklarını içermesi bekleniyor.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, ABD’de düzenlenecek Dünya Kupası organizasyonu kapsamında diplomasi trafiğini hızlandırdığı iddia edildi. İddiaya göre Erdoğan, 25 Haziran’da SoFi Stadium’da oynanacak Türkiye-ABD grup maçına katılmayı planlıyor. Ankara’nın bu ziyaret sırasında Donald Trump ile bir görüşme ayarlamaya çalıştığı belirtiliyor.
GÖRÜŞMENİN DETAYLARI NETLEŞMEDİ
Erdoğan-Trump görüşmesinin yeri ve saatine ilişkin henüz netleşmiş resmi bir program bulunmuyor. Cumhurbaşkanlığı cephesi konuya ilişkin yorum yapmazken, Beyaz Saray yetkilileri de şu aşamada böyle bir görüşmenin resmi takvimde yer almadığını açıkladı. İki liderin son olarak geçtiğimiz yıl eylül ayında Beyaz Saray’da görüştüğü hatırlatıldı.
NATO ZİRVESİ ÖNCESİ KRİTİK DİPLOMASİ
Olası temasın, 7-8 Temmuz tarihlerinde Ankara’da düzenlenecek NATO Zirvesi öncesine denk gelmesi dikkat çekti. Haberde, Washington yönetiminin Avrupa’daki NATO yükümlülüklerinde daha sınırlı bir rol üstlenmeye hazırlandığı yönündeki mesajların ardından Türkiye’nin ittifak içindeki konumunu güçlendirmeyi hedeflediği ifade edildi. Türkiye’nin, NATO’nun güneydoğu kanadında daha güçlü bir caydırıcı aktör olarak öne çıkmak istediği vurgulandı.
SAVUNMA SANAYİİ VE GÜVENLİK MASADA
Ankara’nın, NATO müttefikleriyle savunma sanayii iş birliğini artırmak istediği belirtiliyor. Türkiye’nin özellikle insansız hava araçları, zırhlı araçlar ve savunma teknolojileri alanındaki ihracat kapasitesini genişletmeyi hedeflediği aktarılırken; buna karşılık savaş uçağı ve füze savunma sistemleri konusunda müttefiklerden daha esnek bir yaklaşım beklendiği ifade edildi.
Haberde ayrıca Türkiye’nin, NATO’nun doğu Avrupa kanadındaki müttefiklerin enerji ihtiyacını desteklemek amacıyla askeri kullanım için 1,2 milyar dolarlık bir yakıt boru hattı projesi önerdiği bilgisine yer verildi.
Bu girişimin, Türkiye’nin NATO içindeki lojistik ve stratejik önemini artırma planının parçası olduğu değerlendiriliyor. ABD’nin Avrupa’nın savunma yükünü daha fazla üstlenmesini istediği yeni dönemin bazı çevrelerce “NATO 3.0” olarak tanımlandığı belirtiliyor. Türkiye’nin ise bu yeni dönemde hem askeri kapasitesi hem de savunma sanayi üretim gücüyle daha merkezi bir rol üstlenmeyi hedeflediği ifade ediliyor.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.