Depozito iade sistemi geliyor: 1 Temmuz'da Türkiye'de devrede

Depozito iade sistemi geliyor: 1 Temmuz'da Türkiye'de devrede

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi'nin 1 Temmuz 2026 itibarıyla 81 ilde uygulanacağını açıkladı.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Depozitosu Olan Ambalajlar (DOA) Sistemi'nin 1 Temmuz 2026 itibarıyla 81 il ve 973 ilçede uygulanmaya başlanacağını açıkladı. Yeni düzenlemeyle birlikte plastik, cam ve alüminyum içecek ambalajlarını iade eden vatandaşlara ürün başına 1 lira teşvik ödemesi yapılacak.

Anadolu Ajansı Editör Masası’nda değerlendirmelerde bulunan Bakan Kurum, DOA logolu içecek ambalajlarının artık atık olarak değil, ekonomik değeri olan bir kaynak olarak görüleceğini söyledi. Kurum, vatandaşların ambalajları depozito iade noktalarına veya depozito iade makinelerine teslim etmeleri halinde her bir ürün için 1 lira ödeme alacağını belirtti.

Pilot uygulamalarda teşvik bedelinin 25 kuruş olarak uygulandığını hatırlatan Kurum, yeni dönemde ödemelerin vatandaşların dijital cüzdanlarına aktarılacağını, istenmesi halinde banka hesaplarına transfer edilebileceğini ya da anlaşmalı marketlerde harcanabileceğini ifade etti.

“AL-KULLAN-AT DÖNEMİ SONA ERİYOR”

Depozito sisteminin çevre politikaları açısından önemli bir adım olduğunu vurgulayan Kurum, kaynakların verimli kullanılması gerektiğine dikkat çekti. Türkiye’nin sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda hareket ettiğini belirten Kurum, “Al-kullan-at anlayışının yerini al-kullan-dönüştür yaklaşımı alıyor. Ambalajları yeniden ekonomiye kazandırarak hem çevresel hem de ekonomik fayda sağlayacağız” dedi.

HEDEF: YILDA 25 MİLYAR AMBALAJIN GERİ KAZANIMI

Bakan Kurum, sistem sayesinde her yıl yaklaşık 25 milyar içecek ambalajının geri dönüşüm zincirine dahil edilmesinin hedeflendiğini açıkladı. Uygulamanın ekonomiye yıllık yaklaşık 30 milyar liralık katkı sunmasının beklendiğini belirten Kurum, geri kazanılan ambalajların üretim süreçlerinde hammadde olarak kullanılacağını söyledi.

Enerji tasarrufu ve emisyon azaltımı açısından da önemli kazanımlar sağlayacak sistemin gelecek nesillere daha yaşanabilir bir çevre bırakılması açısından stratejik öneme sahip olduğunu kaydetti.

İŞLETMELER İADE NOKTASI OLARAK HİZMET VERECEK

Yeni sistem kapsamında marketler, süpermarketler, bakkallar, büfeler ile otel, restoran ve kafelerden oluşan HOREKA işletmeleri depozito iade noktası olarak faaliyet gösterecek. Bu işletmeler topladıkları ambalajları yetkili saha operatörlerine teslim edecek.

Depozitolu içecek satışı yapan işletmelerin, 1 Temmuz’a kadar ilgili sistem üzerinden kayıt işlemlerini tamamlayarak çalışacakları saha operatörünü belirlemeleri gerekiyor.

TEŞVİK BEDELİ DİJİTAL CÜZDANA YATIRILACAK

Tüketiciler, DOA logolu ambalajları iade ettiklerinde teşvik bedelini mobil uygulama üzerinden dijital cüzdanlarında görebilecek. Biriken tutarlar banka hesabına aktarılabilecek, ATM’lerden çekilebilecek veya alışverişlerde kullanılabilecek.

Kaynak:Haber Merkezi

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.