Avrupa’da yeni güvenlik dönemi: Norveç, Fransa’nın nükleer korumasına giriyor
Rusya-Ukrayna savaşı sonrası Avrupa’da güvenlik dengeleri yeniden şekillenirken, Norveç’ten dikkat çeken bir adım geldi. Norveç Başbakanı Jonas Gahr Stoere, ülkesinin Fransa ile yeni bir savunma anlaşması imzalayacağını duyurdu.
Rusya’nın Ukrayna’yı işgali sonrası Avrupa’da artan güvenlik endişeleri, NATO ülkelerini yeni savunma arayışlarına yöneltti. Polonya ve Litvanya’nın ardından Norveç de Fransa’nın nükleer caydırıcılık şemsiyesi altına girme kararı aldı. Norveç Başbakanı Jonas Gahr Stoere, Paris’te Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron ile bir araya gelerek yeni savunma anlaşmasına imza atacaklarını duyurdu.
Norveç Başbakanı Stoere, alınan kararın temelinde Rusya’nın hızlanan silahlanma süreci ve Ukrayna savaşı sonrası Avrupa’daki değişen güvenlik ortamının bulunduğunu söyledi.
Rusya ile sınır komşusu olan Norveç’in özellikle Kuzey Avrupa’daki askeri hareketlilikten doğrudan etkilendiği belirtilirken, Oslo yönetimi yeni dönemde savunma kapasitesini güçlendirmeyi hedefliyor. Stoere ayrıca, anlaşmaya rağmen barış döneminde Norveç topraklarına herhangi bir nükleer silah konuşlandırılmayacağını da vurguladı.
MACRON İLE KRİTİK PARİS ZİRVESİ
Norveç Başbakanı’nın bugün Paris’te Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron ile görüşmesi bekleniyor. İki liderin, Avrupa güvenliği, NATO’nun geleceği ve Rusya kaynaklı tehditler başta olmak üzere birçok stratejik başlığı ele alacağı ifade edildi. Görüşmede imzalanacak yeni savunma anlaşmasının detaylarının da kamuoyuyla paylaşılması öngörülüyor.
Fransa’nın nükleer caydırıcılık kapasitesini Avrupa’daki müttefikleriyle daha yakın şekilde paylaşmaya başlaması, kıtada yeni bir güvenlik mimarisinin oluştuğu yorumlarına neden oldu. Polonya ve Litvanya’nın ardından Norveç’in de Fransa’nın nükleer koruması altına girmesi, Avrupa ülkelerinin ABD’ye bağımlılığı azaltarak kendi güvenlik yapılarını güçlendirme arayışının bir parçası olarak değerlendiriliyor.
Dünyanın en büyük nükleer güçleri arasında Rusya ve ABD’nin 5 binden fazla nükleer savaş başlığı bulunduğu belirtilirken, Çin’in yaklaşık 500, Fransa’nın 290 ve İngiltere’nin ise 225 nükleer savaş başlığına sahip olduğu ifade ediliyor.
Kaynak:Haber Merkezi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.