ABD’den Hürmüz Boğazı resti! Geçiş ücreti alan da ödeyen de hedef olacak
ABD Hazine Bakanı Scott Bessent, İran’ın Hürmüz Boğazı’ndan geçen gemilerden ücret alma girişimine sert tepki gösterdi. Washington yönetimi, sürece destek veren ülke, şirket ve kurumların yaptırımlarla karşı karşıya kalacağını açıkladı.
ABD ile İran arasında Hürmüz Boğazı gerilimi yeniden tırmanıyor. ABD Hazine Bakanı Scott Bessent, İran’ın Hürmüz Boğazı’nda gemilerden geçiş ücreti talep etme planına ilişkin çok sert açıklamalarda bulundu. Washington yönetimi, İran’ın deniz ticaretini kontrol altına alma girişimine izin verilmeyeceğini vurgularken, bu sürece dahil olan tüm aktörlerin hedef alınacağını duyurdu. Açıklamada özellikle Umman’a dikkat çekilmesi ise bölgede yeni bir diplomatik gerilimin işareti olarak yorumlandı.
“GEÇİŞ ÜCRETİ SİSTEMİNE ASLA İZİN VERMEYECEĞİZ”
ABD Hazine Bakanı Scott Bessent, sosyal medya platformu X üzerinden yaptığı açıklamada, İran’ın Hürmüz Boğazı’nda yeni bir geçiş ücreti sistemi oluşturma çabasına karşı sert mesaj verdi. Bessent, “ABD, Hürmüz Boğazı’nda geçiş ücreti sistemi oluşturulmasına yönelik hiçbir girişime müsamaha göstermeyecek” ifadelerini kullandı.
Washington yönetimi açıklamasında Umman’a da doğrudan mesaj verdi. Bessent, “Özellikle Umman şunu bilmelidir ki, ABD Hazine Bakanlığı geçiş ücretlerinin uygulanmasına doğrudan veya dolaylı destek veren tüm aktörleri hedef alacaktır” dedi. ABD tarafı, sürece bilerek katkı sunan şirketlerin ve devlet kurumlarının da yaptırımlarla karşılaşacağını duyurdu.
“İRAN’A ÖDEME YAPMAYIN”
ABD Hazine Bakanı, uluslararası şirketlere ve devlet kurumlarına da çağrıda bulundu. Bessent, İran’a geçiş ücreti ya da farklı isimler altında herhangi bir ödeme yapılmaması gerektiğini belirterek şu ifadeleri kullandı:
“Her türlü şirket ve devlet kurumunu İran’a geçiş ücreti ödememeleri veya bunu yardım ödemesi gibi göstermemeleri konusunda uyardık.”
“EKONOMİK ÖFKE OPERASYONU SÜRÜYOR”
ABD yönetimi, İran’a yönelik ekonomik baskının daha da artırılacağını açıkladı. Bessent, ABD’nin İran’a karşı yürüttüğü “Ekonomik Öfke” operasyonunun sürdüğünü belirterek İran’ın Basra Körfezi Boğaz İdaresi’nin yaptırım listesine alındığını duyurdu. ABD’nin uyguladığı deniz ablukası sayesinde İran petrolünün taşınmasının ciddi şekilde sınırlandığını savunan Bessent, “Çelikten bir duvar oluşturduk” ifadelerini kullandı.
İRAN HAVAYOLLARI DA HEDEFTE
Washington yönetimi yalnızca deniz taşımacılığıyla sınırlı kalmayacaklarını da açıkladı. Bessent, İran havayollarının uluslararası erişimini de hedef aldıklarını belirterek, “İran havayollarının iniş noktalarına erişimini, yakıt ikmalini ve bilet satışını durduracağız” dedi. ABD tarafı, gerilimin sona ermesi için diplomatik çözüm vurgusu da yaptı. Bessent, “Sadece müzakerelerde tatmin edici bir sonuç bu aşağı yönlü gidişatı sona erdirebilir” ifadelerini kullanarak, İran’ın geri adım atmaması halinde ekonomik baskının daha da sertleşeceğinin mesajını verdi.
Kaynak:Haber Merkezi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.