ABD ile İran anlaştı: İmzalar 19 Haziran'da atılacak
Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, ABD ile İran arasında barış mutabakatına varıldığını açıkladı. Tarafların askeri operasyonları durdurma konusunda uzlaştığını belirten Şerif, anlaşmanın resmi imzalarının 19 Haziran'da İsviçre'de atılacağını duyurdu.
Pakistan Başbakanı Şahbaz Şerif, Amerika Birleşik Devletleri ile İran arasında yürütülen görüşmelerin anlaşmayla sonuçlandığını açıkladı. Şerif, tarafların barış mutabakatına vardığını belirterek, resmi imza töreninin 19 Haziran'da İsviçre'de gerçekleştirileceğini duyurdu.
Yaptığı açıklamada, Lübnan dahil olmak üzere tüm cephelerde askeri faaliyetlerin derhal ve kalıcı olarak durdurulması konusunda uzlaşı sağlandığını ifade eden Şerif, diplomatik çözüm iradesi nedeniyle Washington ve Tahran yönetimlerine teşekkür etti. Katar, Suudi Arabistan ve Türkiye'nin arabuluculuk sürecine sağladığı katkılara da dikkat çeken Şerif, söz konusu ülkelerin müzakerelerde önemli rol oynadığını söyledi.
İran’dan mutabakat açıklaması: Karar henüz verilmedi
Şerif'in açıklamasının ardından ABD Başkanı Donald Trump da sosyal medya hesabından anlaşmayı doğrulayan bir paylaşım yaptı. Trump, İran ile varılan mutabakatın tamamlandığını belirterek, Hürmüz Boğazı'nın deniz trafiğine yeniden açılacağını ve ABD Donanması'nın uyguladığı ablukanın kaldırılacağını açıkladı. Trump, "Dünyanın gemileri, motorlarınızı çalıştırın. Petrol aksın." ifadelerini kullandı.
İran devlet televizyonu ise anlaşmayı, "Silahlı kuvvetlerin ve halkın direnişi sonucunda ABD'nin savaşın sona erdiğini kabul etmek zorunda kaldığı" şeklinde değerlendirdi.
İran Dışişleri Bakan Yardımcısı Kazım Garibabadi de mutabakat metninin tamamlandığını belirterek, resmi imza töreninin cuma günü İsviçre'de yapılacağını açıkladı. Garibabadi, anlaşmanın ardından başlayacak 60 günlük süreçte yaptırımlar, nükleer program ve ekonomik iş birliği mekanizmalarının müzakere edileceğini ifade etti. Bu sürecin, ABD'nin savaşı sonlandırma, ablukayı kaldırma ve İran'a ait varlıkların serbest bırakılması yönündeki taahhütlerini yerine getirmesine bağlı olduğunu söyledi.
Trump’tan tarihi ilan: "İran’la anlaşma bugün imzalanıyor, Hürmüz Boğazı herkese açılacak!"
Anlaşmanın ayrıntıları henüz kamuoyuyla paylaşılmazken, Reuters'a konuşan İranlı bir yetkili, Tahran yönetiminin nükleer silah üretmeyeceği ve edinmeyeceği yönünde taahhütte bulunacağını aktardı. Buna karşılık ABD'nin, nihai anlaşma sağlanıncaya kadar İran'a yeni yaptırımlar uygulamama konusunda mutabakata vardığı öne sürüldü.
Yaklaşık üç aydır sürdürülen müzakerelerin ardından varılan mutabakatın, Orta Doğu'daki gerilimin azaltılması açısından önemli bir dönüm noktası olarak değerlendirildiği belirtiliyor.
Kaynak:Haber Merkezi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.