ABD Dışişleri Bakanı Rubio açıkladı: İran'la görüşmeler için haftaya yeniden toplanılacak

ABD Dışişleri Bakanı Rubio açıkladı: İran'la görüşmeler için haftaya yeniden toplanılacak

İsviçre'de Katar ve Pakistan arabuluculuğunda yürütülen diplomatik temasların ilk turunun ardından, ABD cephesinden takvime dair ilk resmi açıklama geldi.

Tahran’a taahhütlerine uyma çağrısı yapan ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, Hürmüz Boğazı'nda uluslararası gemilerden geçiş ücreti talep edilmesine yönelik senaryolara ise kapıyı sert kapattı.

Orta Doğu'da Hürmüz ablukası, bölgesel çatışmalar ve petrol arzı ekseninde başlayan kriz iklimini dindirmeyi amaçlayan "İslamabad Mutabakatı" operasyonel kılavuzuna kavuşuyor. 21 Haziran'da İsviçre'de uzman düzeyinde tamamlanan ilk tur görüşmelerinin ardından, diplomatik hattın kopmadığını ilan eden ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, diplomasi trafiğinin ikinci perdesini Fox News aracılığıyla dünya kamuoyuna ilan etti.

İSVİÇRE MASASINA ENERJİ BAKANLIĞI DA DAHİL OLUYOR

Bakan Rubio, önümüzdeki hafta başında (muhtemelen 30 Haziran'da) yeniden İsviçre'de (Bürgenstock) kurulacak olan masanın niteliğine ve derinliğine dair stratejik bilgiler paylaştı. Görüşmelerin salt bir siyasi müzakere olmaktan çıktığını belirten Rubio, ABD heyetinde Dışişleri Bakanlığı yetkililerinin yanı sıra Enerji Bakanlığı uzmanlarının da aktif olarak yer alacağını kaydetti. Bu hamle, İran heyetinin de doğruladığı "petrol yaptırımlarının geçici olarak hafifletilmesi ve denetlenmesi" tüzüğünün teknik olarak detaylandırılacağını gösteriyor.

TRUMP’IN MASADAKİ KOZU: "TAAHHÜTLERE UYULMAZSA YAPTIRIMLAR DÖNER"

Müzakerelerin gidişatının tamamen Tahran yönetiminin samimiyetine bağlı olduğunu vurgulayan Rubio, diplomasi yürütürken baskı politikasını da elden bırakmadıklarını hatırlattı:

Tahran'ın bu süreçte altına imza attığı mutabakattaki yükümlülüklerine ve vereceği taahhütlere harfiyen uyması gerekiyor. Eğer bu yükümlülüklerin yerine getirilmediğini veya sürecin suiistimal edildiğini görürsek, ABD Başkanı Donald Trump yaptırımların en ağır şekilde geri dönmesi dahil olmak üzere çok çeşitli ve masayı devirecek seçeneklere sahiptir."

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı işletme ve uluslararası ticari gemilerden geçiş ücreti veya vergi talep etme yönündeki nabız yoklamalarına değinen Rubio, "Bence uluslararası suları ve küresel ticaret koridorlarını kullanmak için ücret talep eden veya burayı millileştirmeye çalışan herhangi bir mekanizmaya sadece ABD değil, tüm dünya topyekûn karşı çıkacaktır" diyerek bu talebin müzakere edilemez olduğunu vurguladı.

Bakan Rubio'nun Kuveyt'in ardından Bahreyn'e geçerek Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) yetkilileriyle bir araya geleceği ve İsviçre'de İran ile varılan 14 maddelik ön taslağın detaylarını Körfez ülkeleriyle paylaşarak ortak bir bölgesel strateji inşa etmeye çalışacağı öğrenildi.

Kaynak:Haber Merkezi

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.