7 yılın ardından bir ilk: Çin Devlet Başkanı Şi Cinping, Kuzey Kore'ye gidiyor
Çin Devlet Başkanı Şi Cinping, Kuzey Kore lideri Kim Jong-un’un daveti üzerine yedi yıl aradan sonra başkent Pyongyang’a tarihi bir devlet ziyareti gerçekleştiriyor.
Küresel siyasetin ve Asya-Pasifik dengelerinin kalbi iki gün boyunca Pyongyang’da atacak. Çin Resmi Haber Ajansı Xinhua'nın bildirdiğine göre, bu sabah Pekin’den hareket eden Çin Devlet Başkanı Şi Cinping ve beraberindeki üst düzey heyet Kuzey Kore’ye ulaştı.
8-9 Haziran tarihlerini kapsayan bu resmi ziyaret, Pekin ile Pyongyang arasındaki geleneksel ittifakı canlandırmayı ve özellikle Kuzey Kore'nin son dönemde Rusya ile hızla gelişen askeri/ekonomik iş birliğine karşı Çin'in bölgedeki özgül ağırlığını yeniden hissettirmeyi amaçlıyor. Ziyaretin, Kim Jong-un’un ülkedeki yeni bir uranyum zenginleştirme tesisini denetlemesi ve nükleer kapasiteyi "katlanarak artırma" sözü vermesinin hemen ardından gelmesi ise zamanlama açısından kritik bir mesaj olarak yorumlanıyor.
DEV HEYET PYONGYANG’DA
Şi Cinping’e bu kritik seyahatte; eşi Pıng Liyüen’in yanı sıra Çin Komünist Partisi (ÇKP) Merkez Komitesi Birinci Sekreteri Cay Çi ve Çin Dışişleri Bakanı Vang Yi gibi Pekin yönetiminin en üst düzey isimleri eşlik ediyor.
Bu gezi, Çin liderinin bu yıl içinde gerçekleştirdiği ilk yurt dışı ziyareti olarak kayıtlara geçti. Şi'nin ilk durağı olarak Kuzey Kore'yi seçmesi, Pekin'in arka bahçesindeki güvenlik mimarisine verdiği önceliği gösteriyor.
DOSTLUK ANLAŞMASININ 65. YILI
Ziyaret, aynı zamanda Çin ile Kuzey Kore arasında 1961 yılında imzalanan "Dostluk, İşbirliği ve Karşılıklı Yardım Antlaşması"nın 65. dönümüne denk geliyor. Bu anlaşma, Çin'in dünyada başka hiçbir ülkeyle sahip olmadığı tek karşılıklı askeri destek taahhüdü olma özelliğini koruyor.
Batılı analistler, Ukrayna savaşı sürecinde Rusya'ya asker ve silah desteği sağlayarak Moskova ile stratejik ortaklık kuran Kim Jong-un’un, bu hamleyle tamamen Rus yörüngesine girmesini önlemek için Şi Cinping’in proaktif bir "koruyucu güç" rolü üstlendiğini belirtiyor.
Kuzey Kore’nin resmi yayın organı Rodong Sinmun gazetesinde Şi Cinping imzasıyla yayımlanan makalede; iki ülkenin stratejik iş birliğini artırması gerektiği vurgulanırken, "hegemonyacılığa, tek taraflı baskılara ve militarizmi canlandırma girişimlerine" karşı ortak duruş sergileme çağrısı yapıldı.
Kaynak:Hsber Merkezi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.